HDR, DRI,BRAKETING – czyli techniki zwiększania zakresu tonalnego

Podstawowym warunkiem uzyskania obrazu w technologii HDR jest posiadanie kilku wersji obrazu tej samej sceny wykonanego z różnymi parametrami naświetlania (ewentualnie kilku plików TIFF czy tez JPG uzyskanych z różnego wywołania jednego pliku RAW).
Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie kilku naświetlań tej samej sceny aparatem zamocowanym na statywie. Zamocowanie musi być możliwie stabilne, tak, aby poszczególne obrazy nie różniły się od siebie kadrem nawet w minimalnym stopniu.
Poszczególne naświetlenia powinny być wykonane możliwie szybko ze względu na zmieniające się w czasie elementy krajobrazu takie jak chmury, fale, poruszające się na wietrze gałęzie czy podrygująca na falach łódka.
53

Więcej na temat tej techniki w bardzo ciekawym temacie na:

LINK

zimmek

O programie zimmek

... inspirują mnie Ci wybitni.... którzy pozostają skromni... Mieszkam w pięknych okolicach regionu nadwiślańskiego z pogranicza województwa kujawsko- pomorskiego i pomorskiego, w miejscowości Nowe nad Wisłą. To, co mnie interesuje w fotografii, to poszukiwanie w moich okolicach pięknych krajobrazów, oraz fotografia makro, a od niedawna także fotografia okolicznościowa i fotoreportaż .....Fotografuję sprzętem Nikona Tel.503705857

14 komentarzy

  1. Przyda się ten temat Fotonowiakom bo widzę duże zainteresowanie braketingiem 🙂 To trochę rozjaśni temat. 🙂
    Powodzenia

  2. Robiłem zdjęcia z bracketingiem w Bąkowskim Młynie. Właśnie z myślą o zrobieniu HDR’ów. Efekt nie był taki jak sobie wyobrażałem. Muszę zrobić drugie podejście.

  3. Czy ktoś z Was obrabia lub chociaż próbował obrabiać
    fotki za pomocą masek jasności ?

  4. Maska jasności z wykorzystaniem… kanałów? Czy chodzi o zwykłą poprawę jasności z uwzględnieniem masek w wybranym miejscu na zdjęciu?

  5. Metoda Tony Kyupera. Maski jasności na podstawie kanałów, z tym że są to gotowe akcje. Za pomocą ich można dokonywac korekcji nie tylko jasności i kontrastu, ale również korekcję kolorów, wycinania i wklejania itp.
    Od jakiegoś czasu próbuję tej metody,zdjęcie którego link poniżej jest taką właśnie próbą tej metody. Nie znam innego sposobu by dokonać bezinwazyjnie korekty jasności i koloru miedzy gałęziami drzew na tej fotce.
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1556662754575519&set=ms.c.eJwlyMEJADAMA7GNCk5yMd5~%3BsUKrpwQ7aaEimj36EZzCXS92ywwG5QIErwpB.bps.a.1556493134592481.1073741844.100006954283023&type=1&theater

  6. Właśnie, drzewa to najtrudniejszy element do przejścia w rozjaśnianiu ale też i w ściemnianiu. Tu normalne malowanie światłem nie zawsze daje dobre rezultaty. Przyznam się, że nieczęsto wykorzystuje kanały w obróbce zdjęć. Metoda godna uwagi.

  7. Poniżej macie linkę gdzie można sporo poczytać (nawet z tłumaczem z Googla można zrozumieć)
    http://tonykuyper.wordpress.com/category/digital-techniques/
    Jak odszukam stronę z darmowymi akcjami to również zamieszczę.

  8. Dzięki Senec, dorzuciłem księgę kanałów w dziale „Ksiązki”. Może ktoś skorzysta.

  9. Czasami łączenie kilku ekspozycji nie daje idealnych efektów!
    Przy użyciu tych technik, możemy kontrolować gdzie ma być wystarczająco detalu.
    Korzystam z tych technik już parę lat, dużo nauki na początku aby to zrozumieć – jednak warto.
    Polecam TK, zaś tu wszystko w ojczystym języku:
    http://rrphoto.eu/video_tutorials.html

  10. Dziękuję biegły, popatrzę, jeszcze raz 🙂 Tak się składa,że niektórzy z nas obserwują Twoje porady… dość często. Dzięki za dzielenie się swoją wiedzą.

Dodaj komentarz